Sabtu, 14 Jun 2014
Ciri-ciri dalam Penyelidikan Pendidikan
(A) Empirikal -
Empirikal bermaksud kebergantungan kepada keputusan eksperimen atau
pemerhatian sebelum membuat sesuatu keputusan. Penyelidikan dalam pendidikan
dikatakan berbentuk empirikal kerana setiap data yang hendak digunakan
oleh seseorang pengkaji dikutip melalui proses pemerhatian, pengalaman atau
pengujian yang sebenar. Maknanya, data tersebut bukan “agakan” atau “tekaan”
sebaliknya mempunyai bukti dan sering kali dikutip secara langsung daripada
responden kajian. Apakah kaedah yang digunakan? Data kajian sebenarnya
boleh dikutip melalui pelbagai kaedah. Contohnya, melalui soal selidik, pengkaji
memerhati responden dalam situasi tertentu seperti bilik darjah, atau melalui
analisis dokumen seperti melihat buku kedatangan murid dan rekod profil murid
dengan menggunakan senarai semak yang telah disediakan.
(B)Sistematik - Sistematik bermaksud mempunyai peraturan atau ketetapan tersendiri yang
perlu diikuti atau dipatuhi. Penyelidikan dalam pendidikan pula dikatakan
bersistematik kerana proses penyelidikan yang dirancang dan diurus dengan
teliti serta mengikuti prosedur-prosedur tertentu. Kesemua ini adalah perlu untuk
meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan penyelidikan. Contohnya, sebelum
pengkaji menjalankan kajian, hendaklah dia terlebih dahulu menyediakan
“Proposal Kajian” atau dikenal sebagai “Cadangan Kajian”. Apabila proposal
kajian diluluskan, baharulah baik untuk pengkaji meneruskan proses seterusnya
seperti memohon kebenaran daripada pihak-pihak tertentu seperti EPRD,
Jabatan Pendidikan Negeri dan guru besar sekolah terlibat. Pengkaji tidak boleh
mendahulukan kerja-kerja mengutip data tanpa kebenaran pihak yang terlibat.
(C)Langkah Logik
Langkah logik bermaksud beberapa tindakan yang perlu diambil dan boleh
diterima akal atau munasabah. Penyelidikan dalam pendidikan perlu mengikuti
langkah-langkah logikal yang lazim digunakan. Biasanya, penyelidikan jenis ini
akan bermula dengan proses mengenal pasti masalah dan diikuti dengan tinjauan
literatur, pembentukan soalan kajian, pengumpulan data, penganalisisan data dan
rumusan kajian. Hal ini diikuti dengan cadangan hipotesis untuk menerangkan
sesuatu fenomena dan kemudian menjalankan langkah-langkah penyelidikan
untuk menentukan sama ada hipotesis yang dicadangkan itu boleh diterima
atau tidak. Penyelidikan juga dijalankan secara objektif iaitu semua dapatan
berdasarkan bukti empirikal.
(D) Kaedah Saintifik -
Saintifik bermaksud penyelidikan dalam pendidikan dikatakan mengikuti kaedah
atau prinsip sains iaitu satu ilmu pengetahuan yang sifatnya teratur dan boleh diuji
atau dibuktikan kebenaranya. Contohnya, seseorang penyelidik yang memulakan
kajiannya dengan berpegang kepada salah satu hipotesisnya iaitu masalah
disiplin di sekolah semakin rumit disebabkan pengaruh media massa. Kemudian
beliau akan menjalankan langkah seperti mengumpul data melalui soal selidik
atau memerhatikan murid di beberapa buah sekolah untuk mengumpul data bagi
menentukan sama ada hipotesisnya itu boleh diterima atau tidak.