Ahad, 17 April 2011

Nota Literasi BM - Postur badan

Kepentingan Postur Badan, Pegangan Pensel dan Kedudukan Kertas, Kerusi dan Meja

Postur Badan
Apa itu postur badan? Postur badan bermaksud kedudukan atau posisi badan murid semasa menulis. Sepatutnya murid-murid perlu menikmati keselesaan semasa menulis. Adalah menjadi tugas dan kewajipan guru untuk menunjukkan kepada murid-murid postur badan yang betul semasa menulis, cara pegangan pensel, kedudukan kertas, kerusi dan meja sebelum mereka mula menulis. Justeru, bimbinglah murid-murid supaya menulis berdasarkan ciri-ciri berikut, iaitu:

(a) Aktiviti menulis perlu dijalankan di atas meja. Terdapat dalam keadaan tertentu, seorang murid gemar untuk meniarap di atas lantai semasa menulis. Cara ini sebenarnya tidak betul dan jika diteruskan akan menyebabkan tulisan murid menjadi tidak cantik dan kemas. Kesan lain ialah berasa sakit pada bahagian bahu dan sendi lengan kerana terpaksa menampung berat badan semasa menulis.
(b) Letakkan tangan di atas meja semasa menulis. Tangan kanan dan kiri sebenarnya saling membantu antara satu sama lain semasa menulis. Jika tangan kanan memegang pensel dan tulis, maka tangan kiri pula akan memegang bahagian tertentu pada bahagian buku atau kertas yang digunakan.
(c) Kedudukan badan murid-murid perlu sedikit ke hadapan semasa menulis. Selain untuk keselesaan murid, cara ini juga membantu mereka memberikan tumpuan dan fokus kepada bahan yang ditulis.

Cara Memegang Pensel
Ada tiga cara memegang pensel yang betul, iaitu:
(a) Pastikan murid memegang pensel menggunakan ibu jari dan jari telunjuk.
(b) Kemudian kedua-dua jari tersebut disokong pula dengan jari tengah.
(c) Jarak jari hendaklah lebih kurang 3 cm dari hujung mata pensel atau kertas yang digunakan.

Pentingnya Memegang Pensel yang Betul
(a) Tulisan menjadi cantik
Menurut Levine (1987), cara memegang alat tulis akan mempengaruhi bentuk tulisan yang dihasilkan oleh murid. Kelemahan dalam motor halus menyebabkan kanak-kanak menghadapi kesukaran memegang pensel, memasang butang baju dan memasang manik. Kanak-kanak yang menghadapi dyspraxia motor halus menunjukkan kelemahan dalam koordinasi motor.

(b) Cengkaman pensel menjadi kuat
Masalah dyspraxia motor halus menyebabkan ketidaktentuan cengkaman pada alat tulis (Levine, 1987). Kanak-kanak ini tidak berupaya mengawal saraf ketika memegang dan menggerakkan pensel secara stabil. Kanak-kanak yang tidak menggunakan motor halus ketika menulis menyebabkan cengkaman pensel yang tidak kuat. Mereka sebenarnya menggunakan lengan dan pergelangan tangan dan bukannya jari untuk menulis.

(c) Elakkan kecederaan semasa menulis
Cengkaman yang terlalu kuat pada alat tulis dan jari yang terlalu dekat dengan mata pensel menimbulkan kesakitan kepada kanak-kanak. Mengikut Levine (1987), semua ini merupakan faktor yang menyumbang kepada pembentukan huruf yang kurang cantik.

(d) Penulisan menjadi lancar
Levine (1987) menegaskan cara kanak-kanak memegang pensel dengan cengkaman yang kurang kemas menyebabkan pergerakan pensel menjadi tidak licin (lancar).

(e) Minat untuk terus menulis
Kanak-kanak yang mempunyai masalah kinestetik biasanya mencengkam pensel secara kuat dengan meletakkan ibu jari di atas jari telunjuk dan jari hantu ketika memegang alat tulis. Kanak-kanak begini tidak gemar menulis kerana aktiviti ini menjadi pengalaman yang menyakitkan bagi mereka.

Kedudukan Kertas
(a) Jika menulis menggunakan tangan kanan, kedudukan kertas hendaklah disengetkan sedikit ke kiri sambil kedudukan tangan kiri memegang penjuru atas kiri.
(b) Bagi murid yang menulis menggunakan tangan kiri pula, kedudukan kertas hendaklah disengetkan sedikit ke kanan, manakala tangan kanan memegang penjuru atas kanan.

Keadaan Kerusi dan Meja
(a) Murid-murid perlu dilatih supaya memijak lantai semasa menulis. Kedua-dua belah kaki perlu sampai ke lantai dan bukannya tergantung. Jenis kerusi yang diduduki murid di dalam bilik darjah penting bukan sahaja dari aspek keselesaan tetapi juga peranannya semasa murid menulis.
(b) Sebaik-baiknya murid-murid yang bersaiz kecil seperti murid-murid Tahap Satu perlu dibekalkan kerusi rendah supaya kedua-dua belah kakinya mencecah lantai sewaktu menulis.