Selasa, 19 Januari 2010

Tawaduk dan Orang Kampung'

Minggu ini (minggu ketiga bulan januari), saya dihampiri seorang pensyarah senior yang melontarkan seribu satu persoalan yang lazim saya terima. Kemuncak persoalan berbunyi "Dengar cerita JPM nak buat program kat Lonek (Kampong Lonek, Batu Kikir), mana dapat duit ha ..!" Perlakuan saya seperti lazim juga, sedikit tersenyum dan berhati-hati menyusun kata, lantas saya jawab "Tanya KJ". Moralnya di sini ialah bukan kerana kedekut ilmu tetapi tidak mahu bermegah dengan sedikit kelebihan "berkomunikasi" yang Allah SWT berikan serta akal fikiran yang sihat. Rumusan mudah ini saya buat setelah beliau merumuskan hujahnya "Saya dah cuba dua, tiga kali tetapi tak dapatlah..." Yang penting, walaupun setinggi mana kehebatan kita di dunia ini, 'tawaduq' itu perlu ada serta menjadi amalan kita. Dipendekkan cerita lagi, orang kampung biasanya tidak pandai meninggi diri bila berbicara. Fikirkanlah ... Wassalam.