Jumaat, 9 April 2010

Kuching bandaraya unik dan menarik untuk dilawati


Perjalanan saya ke Kuching baru-baru ini menaiki pesawat Air Asia dari LCCT ke LTAK agak membosankan juga. Maklumlah tempoh 1 jam 45 minit tu lama gak bagi orang akademik seperti saya ni. Nak buka t/top tak boleh. Kalau boleh pun barangkali sukar sebab terpaksa buka tempat simpang barang di atas tempat duduk. Nak dengar lagu dari h/p pun tak boleh sebab semua peralatan elektronik yang mengeluarkan gelombang tidak dibenarkan. Lantas mengambil keputusan untuk tidur dan sesekali bila terjaga, sekadar melihat gelagat pramugari/a yang bergerak ke depan dan belakang sambil melakukan tugas masing-masing. Tapi pembesar suara dalam pesawat memang tak pernah sepi sebab ada sahaja pengumuman demi pengumuman dibuat sama ada secara terus menerus atau rakaman. Perjalanan kali ini saya berpeluang duduk dikerusi paling hadapan sekali iaitu 1A, jadi nampaklah gelagat anak kapal berkenaan. Sesekali saya curi pandangan untuk melihat ke bawah menerusi jendela pesawat walaupun perasaan 'gayat' tu memang ada. Boleh dikatakan 80% perjalanan memaparkan panorama Laut China Selatan yang terbentang luas. Kelihatan sayup-sayup kapal satu atau dua buah. Apa pun boleh saya rumuskan dalam ungkapan berikut "Kuching mempunyai daya tarikan tersendiri yang menarik serta menjanjikan panorama yang unik. Jemputlah berkunjung ke sana. Cuti-cuti Satu Malaysia".