Khamis, 16 September 2010

Nota BM Kontekstual - Kepentingan Pencerapan

Kepentingan Proses Pencerapan

Apabila anda bertemu rakan baru di tempat kerja, lazimnya anda lebih banyak memerhati, menganalisis dan membuat rumusan sendiri tentang kesesuaian untuk berkawan dengannya. Jika minat sama, usia sebaya, hobi atau falsafah hidupnya sesuai dengan diri anda, ada kemungkinan anda dan rakan baru itu menjadi rakan baik yang mesra kemudiannya. Atau semasa anda menghadiri sesi temu duga, sebenarnya anda sedang melalui proses pencerapan oleh panel penemu duga. Jadi semua peristiwa ini merupakan sebahagian daripada proses pencerapan yang sedang kita perkatakan ini.
Noresah Baharom et al. (2002) telah memberikan maksud pencerapan sebagai “proses memerhatikan, mengendahkan, menaruh minat, menerima sesuatu dalam hati dengan pancaindera, dan menanggap”. Malah Hunt (1987) telah menyenaraikan empat faktor keperluan yang menyebabkan proses mencerap itu berlaku, iaitu untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, supaya hubungan peribadi menjadi lebih berkesan, untuk memngumpul data sebelum membuat keputusan yang tepat dan untuk tujuan memberikan maklum balas.

1.4.1 Konsep mencerap [B]
Noresah Baharom et al. (2002) mentakrifkan perkataan mencerap itu sebagai “memerhatikan, mengendahkan, menaruh minat, menerima sesuatu dalam hati dengan pancaindera dan menanggap” (hlm. 232). Malah Nuraini Yusoff et al. (2005) berpendapat, ‘dalam kehidupan sehari-hari, kita sebenarnya lebih banyak mencerap daripada bercakap. Justeru, mencerap seharusnya dijadikan aktiviti utama perutusan’ (hlm. 40).
Justeru, mencerap dalam konteks ini merupakan satu aktiviti yang melibatkan proses memerhati, menaruh minat, memperhatikan, melihat dengan menggunakan panceindera dan berfikir menggunakan pemikiran kritis sebelum membuat keputusan untuk melakukan tindakan atau perubahan.

1.4.2 Keperluan mencerap [B]
Kenapa mencerap penting? Malah Hunt (1987) telah menyenaraikan empat faktor keperluan yang menyebabkan proses mencerap itu berlaku, iaitu untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, supaya hubungan peribadi menjadi lebih berkesan, untuk memngumpul data sebelum membuat keputusan yang tepat dan untuk tujuan memberikan maklum balas.

1.4.3 Proses Pencerapan [B]
Satu daripada kemahiran menyampai maklumat yang penting ialah mencerap. Orang yang mahir mencerap dianggap sebagai komunikator yang berkesan. Malah satu daripada ciri seorang pemimpin yang berjaya selalunya dikaitkan kepada kebolehan melakukan pencerapan secara empatu terhadap ahli masyarakat yang dipimpin. Walau bagaimanapun, tidak semua pemimpin mampu mencerap dengan baik. Malah ada segelintir pemimpin yang mengamalkan beberapa perkara yang tidak beretika seperti berpura-pura mencerap semasa aduan dikemukan kepada mereka. Fikirannya mungkin melayang ke tempat lain, walaupun mimik muka dan matanya seolah-olah sedang mencerap dengan teliti.
Tabiat buruk kedua, pencerapan penting diri (Stage Hogging), iaitu orang yang mencerap sentiasa mengubah perbualan kepada topik mengenai dirinya. Dia sebenarnya tidak mempedulikan atau tidak langsung menumpukan perhatiannya kepada topik yang diperkatakan oleh temannya. Satu lagi sifat orang yang mencerap sebegini ialah dia sering mencelah atau mengganggu orang yang sedang bercakap.


1.4.4 Jenis pencerapan [B]
Terdapat dua jenis pencerapan, iaitu pencerapan secara empati dan pencerapan secara kritis seperti berikut:

Pencerapan secara empati [C]
Pencerapan yang baik ialah pencerapan yang mempunyai perasaan berempati. Pencerapan secara empati bermaksud satu kaedah mencerap yang memerlukan pencerap mengambil perhatian yang tulen dan berfokus dari pelbagai perspektif dan perasaan orang yang dicerapnya. Ada empat prinsip melakukan pencerapan secara empati, iaitu:

(a) Meletakkan diri pada sudut pandangan orang yang dicerap.
Pencerap yang tulen sepatutnya boleh meletakkan dirinya pada sudut pandangan orang yang dicerapnya dan mampu merasai perasaan dan fikiran orang itu.

(b) Perlukan hubungan yang rapat.
Pencerapan berempati tidak mudah diaplikasikan terutamanya jika kita tidak mempunyai hubungan yang rapat dengan orang yang kita cerap. Oleh itu, sifat empati seolah-olah menjadi pengukur kepada hubungan antara dua orang yang berinteraksi.

(c) Kemahiran perlu dipelajari.
Pencerapan berempati perlu dipelajari dan bukannya diwarisi. Namun begitu, sebagai manusia biasa yang lazimnya lebih tertumpu kepada kepentingan diri sendiri, kita gagal mengamalkan pencerapan berempati secara jujur. Keadaan ini boleh terjadi apabila orang yang melakukan pencerapan akan berpura-pura empati semasa proses menyampai maklumat.

(d) Berguna dalam bidang kaunseling.
Pencerapan jenis ini banyak diaplikasikan oleh kaunselor sama ada di sekolah atau di jabatan kerajaan dan kesan penggunaanya amat baik dan berkesan. Pencerapan secara empati membolehkan pencerap iaitu kaunselor mendalami masalah kliennya sebelum memandu mereka menyelesaikan masalah.


Pencerapan secara kritis [C]
Berbeza dengan pencerapan secara empati, pencerapan secara kritis bermaksud proses mencerap yang banyak menggunakan akal fikiran dengan membuat membuat banding beza, menciri, menganalisis, menilai sebelum sesuatu keputusan atau tindakan dibuat oleh pencerap.
Menurut Hunt (1987) proses mencerap secara kritis sebenarnya hanya boleh dilakukan setelah pencerap itu benar-benar memahami mesej yang diterima daripada pengucap. Ada empat prinsip mencerap secara kritis, iaitu:

(a) Pastikan pengucap menggunakan dokumen sokongan.
Ini penting supaya pengucap bertanggung jawab terhadap kenyataan yang dikeluarkan. Dalam masa yang sama penggunaan bahan sokongan dan dokumen yang mencukupi dapat membantu dari segi kesahihan dan keesahan fakta yang digunakan.

(b) Pengucap mewakili bidang kepakarannya.
Ini penting supaya orang yang melakukan pencerapan benar-benar memperoleh maklumat yang diperlukan. Maklumat boleh dalam bentuk dapatan kajian dan hasil penemuan baru menerusi penyelidikan atau maklumat sedia ada yang diulang sebut bagi tujuan mengingat semula atau mengulangkaji kemahiran dan pengetahuan tertentu.

(c) Kredibiliti pengucap.
Ini merujuk kepada kemampuan pengucap mengupas, menganalisis dan mengolah isi-isi beserta hujah-hujah penting semasa memperkatakan tajuk yang dibincangkan agar pencerap memperoleh fahaman yang jelas dan meyakinkan. Pengucap juga perlu memperlihatkan perwatakan yang menyakinkan dan kredibiliti mengenai sesuatu tajuk yang dibincangkan. Jika ini berlaku tentulah keyakinan pencerap terhadap pengucap akan tinggi dan tidak meragukan.

(d) Pengucap perlu paparkan fakta.
Pengucap perlu memperincikan fakta yang diucapkan berserta contoh supaya pencerap yakin dengan apa yang diperkatakan. Sekiranya kenyataan pengucap tidak berasas, maka sebagai pencerap yang kritis anda berhak meraguinya dan tidak meneruskan pencerapan yang dianggap buang masa.

Mencerap secara kritis hanya boleh berlaku apabila orang yang melakukan pencerapan itu benar-benar faham mengenai tanggung jawabnya sebagai pencerap yang bertanggung jawab. Selain itu pencerap juga perlu faham dengan sedalam-dalamnya, akan mesej yang diterima daripada seorang pengucap. Maknanya jika pencerap masih gagal membaca mesej yang hendak disampaikan bermakna matlamat melakukan pencerapan jenis ini tidak tercapai dan sukar dilaksanakan. Pencerapan secara kritis sebenarnya membantu khalayak memahami mesej yang disampaikan, membuat pertimbangan dan banding beza sebelum keputusan dibuat.


1.4.5 Panduan memperbaiki pencerapan [B]
Terdapat segelintir yang mempunyai bakat semula jadi dan kepakaran yang tinggi untuk mencerap. Walau bagaimanapun tidak semua pencerap yang berpeluang memiliki kemahiran tersebut. Berikut dinyatakan beberapa panduan yang boleh diikuti untuk memperbaiki mutu pencerapan bagi seorang pengucap.

(a) Membentuk keinginan untuk melakukan pencerapan.
Ini penting kerana dengan adanya keinginan ini akan membuatkan seseorang lebih bersedia dan peka dengan peristiwa di sekelilingnya. Pada waktu yang sama dapat membentuk tabiat mencerap yang baik dan bertanggung jawab. Ini dapat mengelakkan tabit mencerap secara sambil lewa atau tidak berfokus.

(b) Sentiasa fokus dan memberikan perhatian.
Pencerap hendaklah fokus terhadap proses menyampai maklumat yang sedang berlangsung. Jika anda berhasrat untuk melakukan pencerapan terhadap rakan yang sedang menyampaikan ceramah kerjaya, maka tumpukan kepada ceramah dan sentiasa fokus atau melakukan aktiviti sampingan lain, walaupun mesej yang hendak disampaikan itu bukan ditujukan kepada pencerap.

(c) Berfikirlah secara kritis.
Penekanan terhadap aspek memberikan perhatian semata-mata bukanlah penentu utama kita membuat penilaian ini. Berfikir secara kritis penting bagi menghasilkan pencerapan yang bermutu dan menyakinkan. Gunakan kecekapan berfikir dengan sepenuhnya semasa proses menyaring maklumat yang diperlukan sebelum membuat keputusan.

(e) Meletakkan diri dalam situasi orang dicerap.
Pencerap yang tulen sepatutnya boleh meletakkan dirinya pada sudut pandangan orang yang dicerapnya dan mampu merasai perasaan dan fikiran orang itu.

(d) Mendahulukan maklumat utama.
Idea dan maklumat yang diperoleh semasa proses mencerap tidak semuanya sesuai diketengahkan. Utamakan maklumat utama kemudian disokong beberapa maklumat sampingan

Rabu, 15 September 2010

Nota Literasi BM - Kesediaan Membaca



2.3 Kesediaan Membaca

Kesediaan membaca murid-murid berkait secara langsung dengan pendidikan literasi. Kesediaan membaca bermaksud kemampuan seseorang murid untuk membaca adalah merujuk kepada kesediaan mereka untuk menerima pengajaran dan pembelajaran dari segi mental, emosi dan fizikal. Ini melibatkan pelbagai aktiviti sebelum sesuatu peringkat bacaan dimulakan, termasuklah proses mendirikan asas, mengukuhkan asas mahupun peringkat-peringkat lain yang lebih tinggi. Umumnya bagi seorang murid yang tidak pernah didedahkan dengan apa jua aktiviti bacaan, bermakna kesediaan membaca yang akan dilalui mereka merangkumi kebolehan fizikal, emosi dan mentalnya.
Dari segi fizikalnya, kemampuan kanak-kanak boleh dilihat dari tiga sudut, iaitu keupayaan alat-alat sebutannya (artikulasi) menghasilkan bunyi-bunyi yang akan diajarkan, keupayaan matanya mengecam bentuk dan keupayaan pendengarannya mengecam pelbagai bunyi-bunyi. Manakala dari segi emosi pula, kemampuan seseorang murid dapat dilihat dari dua aspek, iaitu minatnya terhadap bahan-bahan bacaan berkenaan. Ini termasuk kemampuan kanak-kanak boleh bermain dengan bahan bacaan, dapat membelek-belek bahan bacaan berkenaan, tertarik dengan bahan bacaan serta pengaruh rakan-rakan yang minat membaca. Kedua, minatnya untuk mendengar bahan bacaan terutama dalam bentuk cerita. Dari segi mental pula, kemampuan seorang kanak-kanak dapat dilihat dari dua aspek berikut, iaitu keupayaannya mengingat kembali maklumat yang didengar dan kebolehan mengeluarkan maklumat yang telah diketahuinya.
Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca seseorang kanak-kanak ialah keadaan fizikal, pengalaman dan persekitaran, emosi dan motivasi serta kecerdasan dan perkembangan kognitif. Dari segi fizikal, kemampuan kanak-kanak dilihat dari sudut keupayaan alat-alat sebutannya menghasilkan bunyi-bunyi yang diajarkan, keupayaan matanya mengecam bentuk dan keupayaan pendengarannya mengecam bunyi-bunyi. Dari segi emosi, kemampuan kanak-kanak dilihat dari segi minatnya terhadap bahan-bahan bacaan dan minatnya untuk mendengar bacaan terutamanya bahan cerita. Dari segi mental pula, kemampuan kanak-kanak dilihat dari segi keupayaannya mengingat apa yang telah diberitahu dan kebolehannya menyatakan semula apa jua yang telah diketahuinya.
Kesimpulannya, untuk membolehkan kanak-kanak menguasai peringkat kesediaan membaca ini, anda sebagai guru hendaklah membimbing kanak-kanak menguasai pelbagai kemahiran lain yang akan membantu mereka mencapai kemahiran membaca dengan lebih mudah. Kajian menunjukkan kanak-kanak bersedia membaca seawal umur empat tahun. Selain faktor fizikal, emosi dan mental, faktor persekitaran amat mempengaruhi kesediaan kanak-kanak membaca. Sebagai contoh, kanak-kanak yang terdedah dengan pelbagai jenis bahan bacaan sejak lahir, sentiasa melihat orang di sekeliling membaca dan ada pula orang yang membacakan buku cerita untuknya akan lebih cepat bersedia membaca berbanding dengan kanak-kanak seusianya yang tidak mendapat peluang yang sama.

2.4 Faktor yang Mempengaruhi Kesediaan Membaca

1 Keadaan fizikal
(a) Mata yang sempurna dan penglihatan yang baik.
(b) Telinga yang sempurna dan pendengaran yang jelas.
(c) Keadaan alat pertuturan yang sempurna.
(d) Dari segi jantina, kanak-kanak perempuan lebih cepat menguasai kemahiran
membaca.
(e) Kemampuan urat saraf dan otot yang sempurna terutama mata dan tangan.
(f) Pertumbuhan fizikal dan kesihatan secara yang sempurna.

2 Pengaruh pengalaman dan persekitaran
(a) Mempunyai pengalaman asas bacaan peringkat awal.
(b) Faktor persekitaran yang memberikan pelbagai motivasi.

3 Kecerdasan dan perkembangan kognitif
(a) Murid-murid dilahirkan dalam keadaan kecerdasan dan perkembangan kognitif
yang stabil dan sempurna.
(b) Proses perkembangan otak yang normal.

4 Daya diskriminasi (pengamatan)
Murid mempunyai pengamatan pendengaran dan penglihatan yang baik dan tidak
terganggu.

5 Penguasaan bahasa
Murid menguasai bahasa kerana bahasa merupakan alat berfikir dan melahirkan
kehendak, rasa dan cita rasa.

Nota BM Kontekstual - Elemen dalam kemahiran menyampai



Elemen dalam kemahiran menyampaikan
Menguasai kemahiran menyampai penting kepada setiap orang. Kini anggapan yang menyatakan kehebatan dan keupayaan individu tertentu menyampaikan maklumat secara berkesan sebagai bakat semula jadi boleh dipertikaikan. Malah ada juga yang berpendapat sebagai kelebihan diri yang dianugerah tuhan atau diwarisi dari ibu bapa. Sebenarnya kemahiran menyampai maklumat secara berkesan boleh dipelajari dan dimiliki oleh semua orang jika ada minat.
Apabila kita membicarakan kemahiran menyampaikan maklumat, sebenarnya ada lima elemen penting yang perlu diambil kira iaitu penggunaan pelbagai jenis ragam bahasa, penyampaian buah fikiran yang tersusun dan bersistematik, pengetahuan tatabahasa yang baik, penguasaan pelbagai gaya menyampai dan penguasaan pelbagai bentuk penulisan. Menurut Nuraini Yusoff et al. (2005) yang memetik pendapat Aristotle telah menyenaraikan lima elemen iaitu reka cipta, susunan, gaya, ingatan dan penyampaian.

1.3.1 Reka Cipta

Reka cipta merujuk kepada satu proses penggabungan kesemua bahan dalam sesebuah pengucapan seperti elemen idea, perdebatan dan bukti yang menunjukkan sesuatu kes yang diperkatakan sama ada menyokong atau menentang. Proses yang dimaksudkan ini adalah merujuk kepada dua sudut yang berbeza, iaitu dari sudut teori dan dari sudut praktikal. Dari segi teori, reka cipta dikatakan berlaku apabila suatu kajian itu diperdebatkan dan disertakan dengan bukti yang berjaya diperoleh dan dicari. Manakala dari segi praktikalnya berlaku apabila reka cipta mengalami proses pengeluaran idea yang mantap dan baik untuk digunakan oleh pengucap ketika menyampaikan ucapan atau semasa berbahas.

1.3.2 Susunan

Cetusan idea yang tersusun dalam satu-satu teks ucapan itu akan menggambarkan imej seorang pengucap sama ada berada dalam keadaan bersedia untuk berucap atau sebaliknya. Nuraini Yusoff et al. (2005) mendefinisikan susunan sebagai satu proses yang melibatkan susunan dalam teks pengucapan. Terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan dalam proses penyusunan sesebuah teks untuk menyampaikan sesuatu maklumat, seperti persediaan menyediakan latar belakang sesebuah tajuk dengan maklumat yang terperinci, menyata dan membuktikan kajian atau idea dengan fakta dan bukti yang tepat, mengambil kira dan pengetahui keseluruhan kajian serta membuat satu kesimpulan yang boleh dijadikan panduan. Susunan yang baik mampu melahirkan teks yang dapat menarik minat pendengar atau khalayak.

1.3.3 Gaya

Gaya merujuk kepada kebijaksanaan memilih dan menyusun ayat dengan efektif. Kebijaksanaan menggunakan gaya membolehkan proses penyusunan idea menjadi lebih jelas, menarik dan sesuai dengan situasi yang dilalui. Kemampuan mengolah teks dan penguasaan yang baik dalam aspek bahasa akan membantu seseorang untuk menyampaikan maklumat dengan baik dan menyakinkan. Setiap dalam kalangan kita sebenarnya mempunyai gaya penyampaian yang berbeza-beza. Oleh itu, tiada satu peraturan yang ditetapkan dalam penentuan dan penyampaian gaya seseorang. Ia banyak bergantung kepada apa yang dicadangkan serta dijadikan petunjuk dan idea sahaja.

1.3.4 Ingatan

Sebelum manusia mahir dalam penulisan dan pembacaan, ingatan digunakan untuk mengingati segala ilmu terdahulu dari turun-temurun secara lisan. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa daya ingatan digunakan untuk menceritakan semua perkara yang berlaku. Ingatan ialah kemampuan seseorang dalam mengingat setiap perkara yang ingin diperkatakan ketika dalam pengucapan. Ingatan dalam sebuah pengucapan bermula ketika seorang pengucap itu berucap dengan menyusun kesemua bahan dan idea. Kecanggihan teknologi telah mendorong penciptaan pelbagai alatan elektronik untuk membantu proses ingatan. Umpamanya penggunaan Microsoft Powerpoint dalam pembentangan sesuatu kertas kerja bukan sahaja dapat membantu pengucap menerangkan sesuatu perkara dengan lebih berkesan, malah pendengar boleh melihat pelbagai catatan melalui slide yang ditayangkan.

1.3.5 Penyampaian

Penyampaian penting dalam semua bentuk pengucapan awam. Gaya penyampaian yang kurang menarik akan menyebabkan sesuatu tajuk besar yang hendak disampaikan menjadi hambar dan kurang berkesan. Pengucap yang baik mestilah mengetahui cara penyampaian yang betul supaya apa yang ingin disampaikan kepada khalayak dapat mempengaruhi mereka. Latihan yang kerap boleh membantu seseorang pengucap menyampaikan hujahnya dengan baik dan yakin.

Selasa, 14 September 2010

Nota BM Kontekstual - Kemahiran Menyampai

Konsep Menyampaikan Maklumat
Apabila kita memperkatakan tentang konsep menyampaikan maklumat, pada waktu sama kita sebenarnya tidak boleh lari daripada membicarakan tentang konsep komunikasi. Noresah Baharum et al. (2000) mentakrifkan ‘menyampaikan’ sebagai membawa dan menyerahkan, mengirimkan, memberikan atau mengunjukkan kepada. Manakala maklumat bermaksud makluman, pemberitahuan dan pengumuman.
Konsep 4M seperti yang dikemukakan oleh Eddy Rosyadie (2007) untuk pengucapan awam sesuai untuk diaplikasikan ke dalam konsep penyampaian maklumat yang berkesan. 4M tersebut ialah memahami, menghayati, menghafal dan melafaz. ‘Memahami’ adalah merujuk kepada tahap ‘faham’ pengucap tentang topik yang hendak disampaikan, manakala ‘menghayati’ merujuk kepada tahap penghayatan topik dengan penuh emosi. ‘Menghafal’ pula berkait rapat dengaan ketajaman fikiran dan kelancaran pengucap. Akhir sekali ‘melafaz’ bermaksud mengeluarkankan perkataan-perkataan dengan penuh yakin.
Justeru itu menyampaikan maklumat bermaksud proses memindah pelbagai bentuk berita, pengumuman atau makluman daripada pemberi maklumat kepada pihak kedua, iaitu penerima maklumat secara lisan atau bertulis. Pemberi maklumat perlu memahami topik yang hendak disampaikan, menghayati, menghafal seterusnya melafazkan perkataan yang hendak disampaikan dengan yakin. Terbahagi kepada dua jenis iaitu penyampaian maklumat secara lisan, dan penyampaian maklumat secara bertulis.

1.1.1 Menyampai maklumat secara lisan
Menyampaikan maklumat secara lisan melibatkan dua proses iaitu bertutur dan mendengar. Kamarudin Husin (1999) mentakrifkan lisan sebagai percakapan atau pertuturan iaitu satu kegiatan melahirkan bahasa melalui suara atau sebutan. Manakala proses mendengar pula dibahagikan kepada empat peringkat, iaitu mendengar deretan bunyi bahasa, memahami bunyi tersebut, menilai bunyi, dan bertindak terhadap bunyi. Justeru, menyampaikan maklumat secara lisan bermaksud melahirkan pengucapan atau idea melalui mulut dalam bentuk suara mengandungi perkataan yang ditutur terus kepada penerima maklumat atau khalayak menerusi pendengaran.

1.1.2 Menyampai maklumat secara bertulis
Menyampai maklumat secara bertulis bermaksud idea yang terjana dalam minda, ditulis secara sistematik dalam bentuk huruf dan menggunakan kemahiran bacaan untuk tujuan memahami mesej yang ingin diketengahkan. Berlaku tanpa menggunakan sebarang perkataan yang ditutur secara lisan dan mempunyai kandungan yang boleh menunjukkan maksud yang tersirat. Antaranya surat, memo, akhbar, e-mail dan pekeliling.


1.2 Cara Penyampaian Maklumat Secara Lisan
Terdapat sepuluh cara menyampaikan maklumat yang berkesan secara lisan, iaitu pengumuman, pembentangan kertas kerja, pengacaraan majlis, pembentangan laporan, pengucapan awam, pidato, ucapan, syarahan, taklimat, dan ceramah. Kesemuanya cara penyampaian maklumat secara lisan ini akan diterangkan berdasarkan bab-bab tertentu beserta contoh untuk tujuan pemahanan. Walau bagaimanapun di bawah ini dijelaskan secara ringkas takrif kesemua cara-cara menyampaikan maklumat secara lisan seperti yang dinyatakan.

1.2.1 Pengumuman
Menyampaikan pengumuman ialah satu proses menyalurkan pemberitahuan atau makluman kepada orang ramai sama ada secara lisan atau tulisan yang dibuat melalui media cetak atau media elektronik.

1.2.2 Pembentangan kertas kerja
Merujuk kepada individu yang mempersembahkan kertas kerja untuk sesuatu program atau seminar yang dijalankan. Seorang pembentang boleh memilih membaca kertas kerja yang dibentangkan sekiranya kertas kerja tersebut memerlukan penelitian setiap ahli yang hadir. Setiap kertas kerja yang memerlukan penelitian sepatutnya telah diserahkan lebih awal untuk dibaca oleh ahli mesyauarat. Dan pembentangan yang baik biasanya memerlukan pembentang menyediakan alat bantu bagi membolehkan setiap ahli mengikuti hujah yang disampaikan.

1.2.3 Pengacaraan majlis
Pengacaraan majlis merujuk kepada keadaan di mana seorang individu yang ditugaskan untuk mengendalikan perjalanan acara-acara dalam sesuatu majlis, persembahan atau pertunjukan. Pengacara juga disebut juruacara yang merujuk kepada orang yang memimpin sesuatu majlis. Majlis pula ialah perjumpaan yang mengumpulkan orang ramai sama ada bersifat keramaian mahupun sambutan yang diadakan untuk sesuatu tujuan. Dua perkataan tersebut digabungkan menjadi kata majmuk yang membentuk ’pengacara majlis’.

1.2.4 Pembentangan laporan
Pembentangan laporan dikendalikan oleh seorang yang ditugaskan untuk menyampaikan maklumat, melaporkan penemuan, kemukakan idea dan kadangkala membuat cadangan, syor tentang sesuatu perkara untuk pembaca tertentu atau yang berkenaan. Perkara yang dilaporkan itu boleh berbentuk laporan penemuan baharu, kemukakan idea dan kadangkala membuat cadangan, syor tentang sesuatu perkara.

1.2.5 Pengucapan awam
Menyampaikan taklimat bermaksud proses menghantar mesej oleh seorang pengirim kepada sekumpulan pendengar atau khalayak. Pengucapan awam yang berkesan berlaku apabila wujudnya proses perpindahan idea dan perasaan daripada pengucap kepada pendengarnya. Kebolehan berkomunikasi seperti ini merupakan satu kelebihan dan kekuatan kepada pemiliknya kerana berkeupayaan mempengaruhi pemikiran dan tingkahlaku pendengar ke satu arah yang dihasratkan oleh pengucap.

1.2.6 Berpidato
Berpidato adalah aktiviti menyampaikan ucapan dengan susunan kata yang baik oleh seorang individu yang berwibawa kepada sekumpulan khalayak. Pidato yang baik dapat memberikan suatu kesan positif kepada orang yang mendengar pidato tersebut . Pidato disampaikan secara individu kepada khalayak bagi meyakinkan khalayak berkenaan sesuatu tajuk. Pidato disampaikan secara sehala dalam satu masa yang ditetapkan.

1.2.7 Ucapan
Menyampaikan ucapan merupakan aktiviti berucap, dilakukan oleh seorang individu yang diyakini kebolehannya dan telah diberikan mandat. Ucapan yang disampaikan akan melibatkan proses penglahiran idea secara lisan yang diujarkan berdasarkan tema atau agenda sesuatu majlis. Dalam hal ini tugas pengucap lebih bersifat individu kepada khalayak.

1.2.8 Syarahan
Menyampaikan syarahan ialah satu proses membicarakan sesuatu topik oleh orang yang diyakini dan berpengetahuan secara lisan kepada sekumpulan khalayak. Syarahan yang disampaikan merangkumi pelbagai topik seperti ekonomi, politik dan sosial.

1.2.9 Taklimat [
Menyampaikan taklimat bermaksud proses memberikan penerangan atau arahan yang perlu secara ringkas tentang sesuatu perkara kepada sekumpulan khalayak oleh orang yang diberi tanggung jawab serta diyakini.

1.2.10 Menyampaikan ceramah
Merupakan aktiviti berceramah oleh individu yang mahir bukan sahaja subjek yang diperkatakan tetapi juga perlu mahir dalam aspek penyampaian. Ceramah yang disampaikan merangkumi pelbagai topik seperti ekonomi, politik, dan sosial.



Nota Literasi BM - Aktiviti Pengamatan

TAKRIF PENGAMATANPengamatan bermaksud satu proses yang menimbulkan makna kepada tugas-tugas pancaindera dengan bantuan pengalaman-pengalaman yang lalu dan mempunyai hubungan yang rapat dengan pemikiran kita. Kamus Dewan (1998) mentakrifkan pengamatan sebagai proses pengawasan atau penelitian. Pengamatan mempunyai maksud yang sama dengan perkataan persepsi (perception), iaitu gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran (tentang sesuatu), pandangan (menerusi pancaindera) atau tanggapan. Proses pengamatan merangkumi tiga peringkat, iaitu proses penerimaan, pemprosesan data dan proses tindak balas.

Konsep Pengamatan
Janet W. Learner (1971) dalam bukunya berjudul ‘Children With Learning Disabilities’ berpendapat, pengamatan adalah satu proses untuk mengenal maklumat daripada tindak balas panca indera dengan bantuan kuasa intelek. Proses pengamatan bermula apabila wujudnya rangsangan luar yang boleh dikesan oleh organ-organ deria, iaitu mata (melihat), telinga (mendengar), hidung (menghidu), lidah (merasa) atau kulit (menyentuh). Hal ini bermakna, pengamatan merupakan satu proses mental dan neurologi yang mempengaruhi pembentukan konsep-konsep yang jelas dan tepat. Gangguan yang dialami boleh menjejaskan pengamatan daripada aspek mengingat kembali, mendiskriminasikan, memahami konsep dan lain-lain kemahiran pengamatan.

Ciri-ciri Murid yang Mengalami Kesukaran Pengamatan
Terdapat 13 ciri yang menggambarkan seseorang murid itu sedang mengalami kesukaran pengamatan, iaitu:
(a) Lambat membuat pengolahan seperti mengelaskan himpunan ikut jenisnya.
(b) Sukar kaitkan perkara yang diketahui dengan situasi baharu.
(c) Cepat lupa dan memerlukan aktiviti ulangan yang lebih kerap.
(d) Kecenderungan ke arah tindakan terburu-buru dan tanpa berfikir.
(e) Lemah koordinasi motor, iaitu antara mata dengan tangan.
(f) Tidak mampu membuat keputusan secara am.
(g) Tidak mahu melibatkan diri dalam aktiviti kumpulan kerana
kesukaran menyesuaikan diri dalam kumpulan.
(h) Sukar dan tidak mahir dalam melaksanakan kerja kreatif.
(i) Mengharapkan orang lain semasa membuat keputusan.
(j) Banyak menghafal tetapi tidak faham maksud yang dihafal.
(k) Terlalu lama berfikir sebelum membuat sesuatu.
(l) Kurang sifat bekerjasama.
(m) Sering melanggar peralatan di dalam bilik darjah.
(n) Membuat sesuatu kerja tanpa mengetahui di mana harus berhenti.

Punca-punca Kelemahan Pengamatan
Ada dua faktor punca kelemahan pengamatan, iaitu faktor dalaman (internal) dan faktor luaran (external)
(a) Faktor internal
Internal bermaksud ‘dalaman’ iaitu faktor kelemahan yang berpunca daripada beberapa kelemahan dalam diri sendiri. Ada tiga faktor yang menjadi punca kepada kelemahan pengamatan dalaman, iaitu:
(i) Minat dan kecenderungan serta perhatian kanak-kanak
(ii) Keupayaan tenaga, tekanan emosi dan penglihatan
(iii) Kerosakan pendengaran dan penglihatan

(b) Faktor external
External bermaksud ‘luaran’ dan ada dua faktor yang menjadi punca kepada kelemahan pengamatan, iaitu:
(i) Kurang pendedahan
(ii) Kurang rangsangan

Ciri-ciri Kesukaran dalam Pengamatan Penglihatan
Kesukaran pengamatan merupakan kepayahan mengenal pasti maklumat daripada tindak balas panca indera dengan bantuan kuasa intelek. Setelah ujian pengamatan dilaksanakan, ada 13 ciri kesukaran yang telah dikenal pasti, iaitu:
1 Diskriminasi
Seperti yang dijelaskan sebelum ini, diskriminasi pengamatan mengandungi dua jenis, iaitu diskriminasi persamaan dan diskriminasi perbezaan atau ganjil. Kesukaran dalam aspek diskriminasi berlaku apabila berlakunya ketidakbolehan murid-murid untuk membezakan bentuk, saiz, warna, huruf, nombor dan perkataan.

2 Ingat kembali
Ketidakbolehan mengingat kembali merujuk kepada kesukaran murid untuk mengingat dan menyebut semula nama bahan maujud yang dilonggokkan dengan jumlah yang banyak atau menyebut nama bentuk pada kad imbasan yang telah diamati dalam tempoh yang singkat.

3 Orientasi kedudukan
Kad imbasan yang mengandungi susunan beberapa keping gambar yang mempunyai sifat yang sama tetapi satu daripadanya berbeza kedudukan. Murid perlu mengesan gambar berkenaan yang kedudukannya berbeza atau ganjil. Kesukaran dikesan apabila berlakunya ketidakbolehan murid untuk membezakan kedudukan gambar berkenaan atau bentuk, huruf dan nombor yang ditunjukkan kepadanya.

4 Turutan
Tujuan aktiviti ini adalah untuk melatih murid supaya dapat mengingati dan menyusun semula aktiviti-aktiviti bersiri. Kesukaran terjadi apabila berlakunya ketidakbolehan murid untuk mengingat sesuatu mengikut susunan seperti susunan gambar atau beberapa huruf dalam perkataan.

5 Menyudahkan dan melengkapkan
Tujuan aktiviti ini adalah untuk melatih murid supaya mampu menyudahkan dan melengkapkan gambar, benda, objek, nombor, perkataan atau ayat. Contohnya aktiviti memadankan gambar kepala dan ekor haiwan yang dipisahkan. Kesukaran komponen dikesan apabila berlaku ketidakbolehan murid untuk mengenal sesuatu gambar, benda, objek, nombor, perkataan atau ayat.

6 Menyalin
Tujuan aktiviti menyalin adalah untuk melatih murid supaya dapat menghasilkan apa jua yang telah dilihat. Walau bagaimanapun, kesukaran dalam komponen pengamatan ini terjadi apabila berlakunya ketidakbolehan menyalin sesuatu bentuk, huruf, nombor, perkataan atau ayat.

7 Rajah latar belakang
Tujuan aktiviti ini adalah untuk melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu masalah secara abstrak. Contohnya aktiviti mengesan bentuk geometri yang disusun secara berlapis. Murid yang mempunyai pengamatan penglihatan yang baik akan dapat mengesan bentuk geometri secara berasingan. Walau bagaimanapun, kesukaran dalam komponen pengamatan boleh terjadi apabila berlakunya ketidakbolehan mereka menentukan bentuk, objek atau nombor dari latar belakang sesuatu gambar atau rajah.

8 Koordinasi tangan dan mata
Tujuan aktiviti ini adalah melatih murid supaya dapat menyelaraskan pergerakan motor–mata–tangan dan fahaman arah kiri, kanan dan sebagainya. Ketidakbolehan murid menyelaraskan pergerakan motor mata dan tangan seperti pergerakan tangan yang lambat, cara memegang pensel yang tidak mantap dan sebagainya akan menyebabkan berlakunya kesukaran dalam komponen ini.

9 Pertalian jarak
Kesukaran terjadi apabila berlakunya ketidakbolehan murid mengagak sesuatu saiz, jarak kiri dan kanan serta hubungan antara satu objek dengan objek yang lain. Penggunaan kad imbasan bertitik melatih murid supaya dapat mengagak sesuatu saiz, jarak kiri ke kanan serta antara satu hubungan objek dengan objek-objek yang lain.

10 Gambar bersiri
Penggunaan filem pendek dapat membantu murid-murid menyusun gambar mengikut urutan yang betul berdasarkan bahan rangsangan yang ditayangkan sebelumnya. Walau bagaimanapun, kesukaran komponen pengamatan boleh terjadi apabila murid tidak boleh mengikut cerita dari satu babak ke satu babak yang lain secara berkesan.

11 Pembalikan
Ketidakbolehan murid membezakan bentuk asal sesuatu gambar, bentuk, huruf, nombor atau perkataan akan menyebabkan kesukaran komponen pengamatan berlaku.

12 Mencari jalan keluar
Aktiviti ini juga dikenali sebagai Mazing Games. Tujuan aktiviti adalah melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu masalah melalui aktiviti mencari jalan keluar daripada mudah kepada yang susah. Kesukaran dalam komponen pengamatan berlaku apabila berlakunya ketidakbolehan murid-murid untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

13 Benda tersembunyi
Tujuan aktiviti adalah melatih murid untuk menyelesaikan masalah dan berfikir. Walau bagaimanapun kesukaran terjadi apabila berlakunya ketidakbolehan murid untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang abstrak.

Langkah Menangani Kesukaran Komponen Pengamatan 1
1 Penggunaan bahan maujud
Benda maujud bermaksud benda yang benar-benar ada, nyata, dapat dilihat dan dipegang, iaitu lawan kepada khayalan dan fikiran. Keistimewaan menggunakan benda maujud ialah murid-murid dapat memegang, merasa dan menyentuh objek berkenaan. Contohnya bola, buku, pensel, topi, beg dan sebagainya.

2 Mempelbagaikan kaedah pengajaran
Mempelbagaikan kaedah pengajaran guru di dalam bilik darjah dapat mengelakkan pembelajaran murid menjadi cepat bosan. Justeru, kepelbagaian kaedah pengajaran boleh dijalankan oleh guru seperti melaksanakan pengajaran secara individu, berpasangan dan berkumpulan. Kaedah mengajar individu melibatkan seorang guru dan seorang murid. Pengajaran jenis ini amat sesuai untuk mengatasi kelemahan mengajar secara seluruh kelas.
Lazimnya di dalam sebuah bilik darjah mempunyai murid yang berbagai-bagai-bagai kebolehan dan keupayaan dan kaedah kelas menguntungkan sebilangan kecil murid sahaja dan tidak semua individu, maka kaedah individu perlu untuk mengembangkan kebolehan individu. Sebelum melaksanakannya, guru harus mengenal potensi murid-murid, mengenal pasti masalah pembelajaran, merancang dan menyampaikan bahan pengajaran berasaskan kebolehan individu.

Pengajaran secara berpasangan pula hanya melibatkan dua orang sahaja sama ada murid pandai mengajar murid lemah atau murid lemah menerima pengajaran guru secara berpasangan. Manakala pengajaran secara berkumpulan pula menggunakan strategi pengajaran berpusatkan murid, di mana murid-murid boleh menjalankan aktiviti pembelajaran melalui kumpulan mengikut kebolehan. Cara ini dapat menguasai kemahiran tertentu mengikut kadar pembelajaran yang sepadan dengan kebolehan mereka. Guru boleh melaksanakan dua cara membentuk kumpulan, iaitu berdasarkan kebolehan yang sama manakala cara kedua pelbagai pencapaian.

3 Memberikan sebanyak mungkin siri latihan pengamatan penglihatan
Memberikan sebanyak mungkin siri latihan pengamatan penglihatan kepada murid-murid yang mengalami kesukaran dalam komponen pengamatan. Latihan ini boleh dijalankan secara individu seperti melaksanakan aktiviti diskriminasi bentuk, pendengaran, penglihatan, turutan dan menyalin. Cara ini boleh membantu mereka untuk mengingat secara kekal dan lama.





Program Mantai Perdana



Hari kedua Program Mantai Perdana iaitu tiga hari sebelum raya, saya dan isteri berkesempatan berkunjung di tapak lokasi penganjurannya di bekas Kem Paroi, Ampangan. Seawal jam 8.00 pagi ke sana dengan harapan tidak terserempak dengan kesesakan lalu lintas dan orang ramai. Tanpa diduga, kami disapa oleh Pengerusi FAMA, YB Datuk Paduka Badruddin Amiruldin dan ahli rombongannya.